معرفی حیطه آموزش پزشکی المپیاد علمی دانشجویی دانشجویان علوم پزشکی
هر ساله مرکز رشد و پروش استعدادهای درخشان، به منظور ایجاد انگیزه و ترغیب دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور به مطالعه، تحقیق، تفکر جمعی و ایجاد فرصت برای کشف استعدادهای نهان دانشجویان در زمینه علمی آموزش پزشکی و هدایت آن ها در مسیر رشد و پرورش استعدادهایشان، اقدام به برگزاری المپیاد آموزش پزشکی می نماید.اما موضوع رشته آموزش پزشکی چیست؟ آیا تا به حال به نحوه درس خواندن خود توجه کرده اید؟ ،عده ای سریع می خوانند و زیر مطالب مهم خط می کشند تا بتوانند مرور کنند، یک عده خلاصه نویسی می کنند، یه عده کل مطالب را در چند mapخلاصه می کنند و.... چه تکنیکهای بهتری برای ماندگاری طولانی تر مطالب وجود دارد؟آیا انگیزه شما برای یادگیری به گونه ای هست که بعد از شکست ، تلاش خود را در این راه بی نهایت ادامه دهید؟ و در نهایت برنامه و فراگیران چگونه ارزشیابی می شوند؟ سوال های بالا نمونه های کوچکی از مسایلی هست که در آموزش پزشکی بحث و بررسی می شوند .همچنین بررسی نظریه های مختلف یادگیری و انگیزشی، سبک های یادگیری، راهبردهای یادگیری و ارزشیابی مطابق با آخرین تغییرات علم آموزش پزشکی، می تواند ما را در انتخاب بهترین راهبردهای مطالعه و یادگیری مطابق با سبک یادگیری کمک کند. مواردی از قبیل مدیریت نظام های آموزشی و تدوین نقشه راه آموزش در سطح کلان نیز در این حیطه قرار می گیرد.
فرایند برگزاری آزمون المپیاد
آزمون انفرادی – مرحله اول (غربالگری)
در مرحله اول ، ابتدا آزمونی برای انتخاب برترین دانشجویان و شرکت کنندگان در المپیاد آموزش پزشکی برگزار می گردد. بر اساس ظرفیت اختصاص داده شده، دانشجویان برتر، مجوز شرکت در مراحل آتی المپیاد آموزش پزشکی را دریافت خواهند کرد.
آزمون انفرادی – مرحله دوم
کلیه لیست افراد پذیرفته شده، برای شرکت در این مرحله مجاز خواهند بود. این بخش به صورت متمرکز و در تهران برگزار می گردد که لازم است تمام افراد برای شرکت در این مرحله در محل مذکور در اطلاعیه ها حاضر شوند.
آزمون گروهی المپیاد آموزش پزشکی
نفرات انتخاب شده در مرحله غربالگری، از میان هم دانشگاهی های خود و یا دیگر هم منطقه ای های پذیرش شده خود، می توانند گروه های حداقل ۳ و حداکثر ۴ نفره تشکیل دهند. این بخش از المپیاد آموزش پزشکی نیز در ۲ مرحله مجزا برگزار می گردد:
آزمون گروهی – مرحله اول
در این قسمت یک موضوع از سوی کمیته علمی برگزاری المپیاد آموزش پزشکی، به گروه ها داده می شود. در این مدت افراد موظف اند با هم فکری یکدیگر و با استفاده از راهنمایی اساتید و اعضای هیئت علمی یک پروپوزال تهیه نمایند.
آزمون گروهی – مرحله دوم
در این قسمت تیم ها، پروپوزال های ارسالی خود در بخش قبل را برای ارائه در قالب پاورپونت آماده کرده و نزد داوران ارائه می دهند.
آموزش پزشکی از نهمین دوره المپیاد انشجویان علوم پزشکی، به عنوان یکی از حیطه های اصلی المپیاد معرفی شده است. موضوعات و نتایج کلان منطقه 8 در جدول ذیل مشخص شده است.
المپیاد علوم پزشکی |
موضوع حیطه آموزش پزشکی |
دانشگاه برگزار کننده |
نتایج کلان منطقه 8 |
نهمین مرحله |
یادگیری و انگیزش |
تهران |
مهرداد هروی مدال برنز زهره چنگیزی مدال برنز تیمی |
دهمین مرحله |
ارزشیابی استاد و دانشجو |
تهران |
رویا جهانی مهسا سعیدی عادل سلطانی پذیرفته شدگان مرحله اول |
یازدهمین مرحله |
آموزش مبتنی بر توانمند سازی با تاکید بر پاسخگویی اجتماعی Competency-Based Medical Education |
تهران |
مهران ایلاقی عادل سلطانی زاده رتبه سوم |
دوازدهمین مرحله |
نظام حمایت دانشجویی Student support system |
تهران |
7 نفر پذیرفته گان مرحله اول
|
دانشجویان محترم با مراجعه به لینک ذیل، می توانید به سوالات و منابع آزمونهای دوره های قبل دسترسی پیدا کنید.
https://medolympiad.behdasht.gov.ir
انتخاب حالت کور رنگی
سرخ کوری سبز کوری آبی کوری سرخ دشوار بینی سبز دشوار بینی آبی دشوار بینی تک رنگ بینی تک رنگ بینی مخروطیتغییر اندازه فونت:
تغییر فاصله بین کلمات:
تغییر فاصله بین خطوط:
تغییر نوع موس: