نوآوری آموزشی (دانش‌پژوهی) انجام فعالیتی بدیع و هدفمند در جهت حل یک مسئله‌ی آموزشی است و پژوهش در آموزش نیز فعالیتی پژوهشی (با تمام مولفه‌های مرسوم پژوهش) در حیطه‌ی آموزش است که به گسترش مرزهای دانش و ورود به عرصه‌های جدید در آموزش منجر خواهد شد. سال‌ها است که جایگاه و اهمیت این نوع فعالیت‌ها در نظام آموزشی و پژوهشی دانشگاه مشخص شده است، بنابراین حمایت از این نوع فعالیت‌ها از رسالت‌های اصلی هر نظام آموزشی می‌باشد. وجود نظام و سازوکارهای حمایتی و ارزشیابی مناسب این فعالیت‌ها می‌تواند سبب خلق ارزش‌های بدیع و آثار مفیدی در حیطه‌ی آموزش شود که جوهره آن ایمان و اخلاص، علم و تجربه، ابتکار و خلاقیت و تلاش صاحبان خرد و اندیشمندان و تلاشگران در عرصه‌های آموزش خواهد بود.

 

شرح وظایف کمیته دانش پژوهی

1.       تعیین الویت‌های آموزشی دانشگاه در زمینه دانش‌پژوهی آموزشی و ارائه‌ی آنها به مراجع ذی‌صلاح اعم از شورای پژوهشی و کمیته‌ی دانش‌پژوهی دانشگاه

2.       بررسی کارشناسی و ارایه‌ی پیشنهاد به مراجع ذیصلاح در خصوص راهکارهای گسترش و ارتقای  دانش‌پژوهی آموزشی در دانشگاه اعم از شورای پژوهشی و کمیته‌ی دانش‌پژوهی دانشگاه

3.       اطلاع‌رسانی و آموزش در زمینه  دانش‌پژوهی در سطح دانشگاه

4.       ارائه‌ی خدمات حمایتی، مشاوره‌ای و بررسی کارشناسی فعالیت‌های نوآوارانه  در سطح دانشگاه

5.        بررسی، انتخاب، معرفی و پیشنهاد  طرح‌های نوآورانه برای دریافت گرانت از مراکز ذی‌صلاح

6.       مدیریت سامانه فعالیت‌های نوآورانه یا هر سامانه‌ی مشابه اعم از اعلام وصول و ثبت اولیه مستندات طرح‌های نوآورانه، ارسال جهت مشاوره، داوری اولیه، داوری ثانویه، ارسال مدارک به کمیته‌ی دانش‌پژوهی کشوری جهت ارزیابی، ...

7.       جمع‌بندی ارزیابی‌های طرح‌های نوآورانه و پیشنهاد امتیاز به کمیته‌ی دانش‌پژوهی دانشگاهی

8.       دریافت اعتراضات و اعلام نتیجه ارزیابی در کمیته‌ی دانش‌پژوهی دانشگاهی

9.       ارسال مدارک به کمیته‌ی دانش‌پژوهی کشوری جهت ارزیابی موارد مشمول بررسی اعتراض در کمیته‌ی دانش‌پژوهی دانشگاهی

10.   انتشار نتایج فعالیت‌های نوآورانه و پژوهش در آموزش در سطح دانشگاه

11.   تعیین و اعلام سالیانه‌ی رتبه‌های برتر فعالیت‌های نوآورانه دانشگاهی در سطح دانشگاه جهت جشنواره‌ی دانشگاهی و کشوری شهید مطهری