معرفی حیطه مدیریت در نظام سلامت سیزدهمین دوره المپیاد علمی دانشجویی
نظام سلامت در سیستم بهداشتی، که بعضی اوقات به عنوان سیستم مراقبت بهداشتی یا سیستم بهداشت و درمان شناخته میشود، سازماندهی افراد، موسسات و منابع است که خدمات بهداشتی را برای برآورده ساختن نیازهای بهداشتی جمعیت هدف ارائه میدهند. طیف گستردهای از سیستمهای بهداشتی در سراسر جهان وجود دارد. بهطور ذاتی، کشورها باید سیستمهای بهداشتی را با توجه به نیازها و منابع خود طراحی و توسعه دهند.گرچه عناصر مشترک در تقریباً تمام سیستمهای بهداشتی، مراقبت اولیه بهداشتی و اقدامات بهداشت عمومی هستند.در برخی کشورها، برنامهریزی سیستم بهداشتی بین شرکت کنندگان دربازار توزیع می شود. در برخی دیگر، در میان دولتها، اتحادیههای کارگری، موسسات خیریه، سازمانهای مذهبی یا سایر سازمانها برای ارائه خدمات بهداشتی، برنامهریزی هدفمند وتلاش هماهنگ وجود دارد.
پیشرفت های سریع و روزافزون علوم ، خصوصا علـوم پزشـکی و تغییر و تحولات مستمر در اقدامات پیشگیری تا نوتوانی بیماران، نیاز به بازنگری در اهداف غائی تعلـیم و تربیـت بخصـوص آمـوزش پزشکی را بـه شدت مطرح سـاخته اسـت. آینده ایران نیازمند افرادی است که بتوانند بصورت خلاقانه و گروهی به حل مسائل کشور بپردازند. رسالت دانشگاههای کشور برای شناسایی، هدایت و پرورش استعدادهای علمی دانشجویان بر کسی پوشیده نیست. به علاوه، دانشگاههای علوم پزشکی به عنوان متولیان سلامت جامعه، نقش مضاعفی را در توسعه پایدار بر عهده دارند؛ از یک طرف بایستی نیروی انسانی و دانش مورد نیاز در بخش سلامت را تولید کنند و از طرف دیگر، مدیران شایستهای را برای رهبری نظام سلامت و همسو سازی حرکتها و تصمیم گیریهای این نظام با جهت گیری کلی توسعه در کشور عرضه نمایند.
ایده اولیه برگزاری این مسابقه علمی در سال 1379 در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مطرح گردید. از حدود سال 1385 اقدامات اولیه برای طراحی آن شروع شد و جلسات متعدد هم اندیشی با حضور استادان، کارشناسان و دانشجویان حائز رتبه در المپیادهای دانش آموزی برگزار شد. بدین ترتیب با توجه به تفاهم به وجود آمده در میان اکثر دانشگاهها و مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر لزوم تقویت قدرت تفکر و استدلال بین دانشجویان علوم پزشکی، بستر مناسبی برای برگزاری این المپیاد فراهم آمد.
پس از چند دوره برگزاری المپیاد در دانشگاههای علوم پزشکی، برگزاری المپیاد از دوره هفتم تا کنون به صورت ستادی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه پیدا کرد. با توجه به تغییرات ایجاد شده در شرایط محیطی و نیز تجربیات کسب شده در نزدیک به یک دهه از برگزاری المپیاد، بازنگری در آییننامه المپیاد علمی در سال 1396صورت گرفت.
آدرس سایت المپیادهای علمی دانشجویان علوم پزشکی کشور
https://medolympiad.behdasht.gov.ir
لینک شیوه نامه ها و منابع و سوالات آزمون های ادوار گذشته :
موضوع حیطه المپیادهای برگزار شده و نتایج استانهای کلان منطقه هشت کشور
نتایج کلان منطقه 8 |
دانشگاه برگزار کننده |
موضوع حیطه مدیریت نظام سلامت |
المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی |
مرحله اول (2نفرکرمان) |
تهران |
روش های تقویت ماندگاری منابع انسانی در شرایط اضطراری، بحران ها و بلاهای طولانی مدت |
دوازدهمین دوره |
کرمان2 نفردیپلم افتخار زاهدان 1 نفردیپلم افتخار |
تهران |
رهبری و مدیریت تغییر: تحول و نوآوری در آموزش پزشکی (Leadership & Change Management: Evolution and Innovation in Medical Sciences Education) |
یازدهمین دوره |
------------ |
تهران |
مدیریت هزینههای نظام سلامت |
دهمین دوره |
1 نفر کرمان 2 نفر رفسنجان (کیمیا راستی زاده- آرش قنبرزادگان) |
تهران |
مدیریت نظام سلامت |
نهمین دوره |
1 نفر رفسنجان (آرش قنبرزادگان لوح تقدیر) |
تهران |
تولیت در نظام سلامت |
|
----------- |
تهران |
ارزیابی عملکرد نظام سلامت Performance Evaluation of Health system |
هفتمین دوره |
1مدال نقره و 1 مدال برنز رفسنجان 2مدال نقره و 1 مدال برنز کرمان |
علوم پزشکی ایران |
پوشش همگانی خدمات سلامت |
|
------------ |
کرمان |
سیاست گذاری مبتنی بر شواهد در حوزه سلامت |
پنجمین دوره |
2 نفرکرمان |
تبریز |
سطح بندی و مدیریت بیماریهای غیر واگیر |
چهارمین دوره |
1 نفرکرمان 1 نفر رفسنجان (مهران ابراهیمی انفرادی) |
تهران |
(Clinical Governance)
حاکمیت بالینی |
سومین دوره |
------------ |
شیراز |
عدالت در نظام سلامت (Equity) |
دومین دوره |
------------ |
اصفهان |
اقتصاد سلامت و سیاست گزاری سلامت |
اولین دوره |
انتخاب حالت کور رنگی
سرخ کوری سبز کوری آبی کوری سرخ دشوار بینی سبز دشوار بینی آبی دشوار بینی تک رنگ بینی تک رنگ بینی مخروطیتغییر اندازه فونت:
تغییر فاصله بین کلمات:
تغییر فاصله بین خطوط:
تغییر نوع موس: