معرفی المپیاد
پیشرفتهای سریع و روزافزون علوم، خصوصا علـوم پزشکی و تغییر و تحولات مستمر نیازمند افرادی است که بتوانند بصورت خلاقانه و گروهی به حل مسائل کشور بپردازند. دانشگاههای علوم پزشکی به عنوان متولیان سلامت جامعه، نقش مضاعفی را در توسعه پایدار بر عهده دارند؛ از یک طرف بایستی نیروی انسانی و دانش مورد نیاز در بخش سلامت را تولید کنند و از طرف دیگر، مدیران شایستهای را برای رهبری نظام سلامت و همسو سازی حرکتها و تصمیم گیریهای این نظام با جهت گیری کلی توسعه در کشور عرضه نمایند. شرکت در المپیاد علمی دانشجویان پزشکی باعث پرورش مهارت حل مساله و کار تیمی در نظام سلامت می شود. المپیاد علمی دروازه ورود دانشجویان به فرآیند تجزیه و تحلیل، اولویت بندی و سازماندهی دانش نوظهور که لازمه تفکر انتقادی بوده و منجر به یادگیری موثر و با معنیی شود، المپیاد فرصتی هست برای تغییر رویهی تحصیلی و کسب علم جدید و کاربردی، هر یک از حیطه های ۶گانه شامل موضوعات بسیار کاربردی برای استفاده در زندگی و کار هستند و آنچه مهم است بحث یادگیری، انجام کار تیمی و تعاملی درجهت رفع مشکلات فردی و جامعه است.
کلیه دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترای حرفه ای، دکترای تخصصی و تخصص های بالینی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور شاغل به تحصیل و یا دانش آموختگانی که تا تاریخ برگزاری اولین آزمون از مجموعه آزمونهای کشوری المپیاد در هر دوره کمتر از شش ماه از فارغ التحصیلی آنها گذشته باشد، میتوانند بدون در نظر گرفتن معدل کل و سال تحصیل در المپیاد شرکت کنند. البته دانشجویان PhD و دستیاران (پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی) فقط در دو حیطه مطالعات میان رشته ای علوم انسانی و سلامت و حیطه کارآفرینی در بستر دانشگاه های هزاره سوم می توانند شرکت کنند.
المپیاد در 6 حیطه استدلال بالینی، حیطه آموزش پزشکی، حیطه تفکر علمی در علوم پایه، حیطه مطالعات میان رشته ای علوم انسانی و سلامت که سابقاً به اون فلسفه پزشکی گفته میشد، حیطه مدیریت نظام سلامت، حیطه کارافرینی در بستر دانشگاه های هزاره سوم و در دو بخش انفرادی و گروهی برگزار می شود که هر بخش دارای دو مرحله است.
آزمون غربالگری داخل دانشگاهی توسط دانشگاه محل تحصیل دانشجویان برگزار می شود و دانشگاه های مختلف بسته به سهمیه تخصیص داده شده به آنها، برگزیدگان داخل دانشگاهی خود را جهت شرکت در آزمون انفرادی مرحله اول به دبیرخانه المپیاد در تاریخ اعلام شده توسط کمیته المپیاد، معرفی خواهند کرد که سهمیه ی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان برای هر حیطه ۵ نفر و در کل 30 نفر میباشد.
آزمون انفرادی مرحله اول
مرحله ی اول آزمون انفرادی در یک یا چند دانشگاه علوم پزشکی از هر کلان منطقه و به صورت سراسری توسط مرکز سنجش آموزش پزشکی برگزار خواهد شد.در هر حیطه ۹۰ نفر انتخاب خواهند شد. نحوه ی گزینش بصورتی است که حداقل ۳ نفر از هر کلان منطقه در بین این ۹۰ نفر برگزیده وجود دارد.
مرحله اول آزمون گروهی
برگزیدگان مرحله اول آزمون انفرادی در قالب حداکثر ۳۰ گروه به رقابت خواهند پرداخت . گروه ها نباید کمتر از ۳ و بیش از ۴ نفر باشند. گروه ها کار خود را بر اساس پروتکلی که کمیته ی المپیاد اعلام کرده انجام میدهند و آن را در تاریخ اعلام شده در سایت سنجش آموزش کشور بارگزاری میکنند. این کارگروهی از نوشتن یک مقاله ی مروری یا مقاله ی تحلیلی انتقادی گرفته تا انجام یک پروژه Business plan می باشد. طرح های تحقیقاتی دریافت شده از ۳۰ گروه شرکت کننده در این مرحله توسط داوران ارزیابی و امتیاز دهی خواهند شد. انتخاب ۱۰ گروه برتر که به مرحله ی دوم گروهی راه می یابند بر اساس ۵۰ درصد نمره مرحله اول آزمون گروهی و ۵۰ درصد نمره مرحله دوم آزمون انفرادی خواهد بود.
مرحله دوم آزمون انفرادی
در مرحله دوم آزمون انفرادی کلیه ی ۹۰ نفر پذیرفته شده در مرحله ی اول که کارگروهی خود را در مهلت مقرر به مرکز سنجش آموزش پزشکی ارسال کرده باشند، مجاز به شرکت در آزمون خواهند بود . در نهایت با جمع نمرات اکتسابی هر فرد در دو مرحله اول و دوم از بخش انفرادی، نفرات برتر تعیین و معرفی می گردند. لازم به ذکر است درصد تاثیر آزمون مرحله اول۴۰ درصد و مرحله دوم ۶۰ درصد از نمره کل داوطلبین می باشد.
مرحله ی دوم آزمون گروهی
۱۰ گروه منتخب مرحله اول گروهی، در مرحله دوم آزمون گروهی به رقابت خواهند پرداخت. برگزیدگان نهایی آزمون گروهی بر حسب نمره تجمیعی مرحله اول و دوم گروهی انتخاب میشوند. سهم مرحله اول آزمون گروهی ۳۰ درصد و سهم مرحله دوم این آزمون ۷۰ درصد از نمره نهایی است.
منابع هر حیطه هر ساله توسط کمیته المپیاد وزارت خانه برای هر شش حیطه، موضوعی را بر حسب نیاز جامعه یا موضوعی که در ایران و یا جهان مطرح باشد، انتخاب می گردد. برای حیطه های کارآفرینی، مطالعات میان رشته ای، آموزش پزشکی و نظام سلامت با اعلام موضوع منابع هم ذکر میشود اما در دو حیطه استدلال بالینی و تفکر علمی در علوم پایه منابعی اعلام نمیشود. از آنجا که موضوع المپیاد در حیطه استدلال بالینی در چهار فیلد ماژور پزشکی عمومی است یعنی داخلی، اطفال، جراحی و زنان، منابع مورد نیاز جهت مطالعه، رفرنس های معمول دوره ی پزشکی عمومی در این چهار رشته است و در رابطه با حیطه تفکر علمی در علوم پایه گفته میشود که مقالات مرتبط با موضوع اعلام شده مطالعه شود.
مزایای کسب رتبه در المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی
1) استفاده از انواع تسهیلات مربوط به دانشجویان ممتازواستعداددرخشان و همچنین انواع تسهیلات بنیاد ملی نخبگان
2) اعطای تندیس ، لوح تقدیر و جوایز نقدی از سوی وزارت بهداشت
3) اعطای جایزه و لوح تقدیر از سوی دانشگاه محل تحصیل دانشجو
4) اعطای گرنت به تیم های برتر کار گروهی از سوی مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی
انتخاب حالت کور رنگی
سرخ کوری سبز کوری آبی کوری سرخ دشوار بینی سبز دشوار بینی آبی دشوار بینی تک رنگ بینی تک رنگ بینی مخروطیتغییر اندازه فونت:
تغییر فاصله بین کلمات:
تغییر فاصله بین خطوط:
تغییر نوع موس: