معرفی کارگروه:

چالشهای روزافزون جامعه امروزی باعث شده است تا شاغلین علوم پزشکی نسبت به گذشته با مشکلات جدیدی روبه رو باشند. این چالشهاکه به طورعمده شامل بیماریهای جدید و نوپدید. تغییرات اجتماعی واقتصادی وجمعیت شناسی هستند. موجب شده تا انتظارات مردم و بیماران نسبت به گذشته تغییرکند. برهمین اساس تاکید برروی مراقبتهای اولیه وتربیت دانشآموختگان علوم پزشکی با بینش جامعه نگر و پاسخگو اهمیت زیاد پیداکرده است. ازطرفی سازمان بهداشت جهانی در رابطه باپاسخگویی اجتماعی دانشگاههای علوم پزشکی را ملزم برهدایت فعالیتهای خدماتی, آموزشی وتحقیقاتی خود در راستای پاسخ به چالشها و اولویتهای بهداشتی جامعه تحت پوشش خود مینماید وحرکت دراین راستا در نهایت منجر به ارائه خدمات بهداشتی درمانی متناسب با نیازهای جامعه خواهدشد.شورای راهبری آموزش پزشکی جامعه نگر و پاسخگو به منظور دستیابی به اهداف فوق در دانشگاهها علوم پزشکی رفسنجان تشکیل میشود.

 

اهداف کارگروه:

  1. سیاستگذاری و برنامه ریزی برای ارتقای پاسخگویی اجتماعی دردانشگاه
  2.  ایجاد هماهنگی بین بخشی در دانشگاه در راستای تحقق پاسخگویی اجتماعی
  3.  استقرار و توسعه برنامه های آموزشی مبتنی برجامعه
  4.   توسعه و حمایت از تحقیقات در زمینه آموزش مبتنی بر جامعه و پاسخگو
  5.  توانمند سازی اعضای هیات علمی و دانشجویان در حیطه آموزش های مبتنی بر جامعه و پاسخگو
  6.  نهادینه سازی و ارتفای فرهنگ پاسخگویی اجتماعی در همه امور تصمیم گیری و سیاستگذاری دانشگاه
  7. ایجاد سیستم پایش و ارزشیابی نظام آموزش مبتنی بر جامعه و پاسخگوبی اجتماعی

 

شرح وظایف کارگروه :

 

1- تدوین دستورالعمل همکاری بین معاونتهای آموزشی وبهداشت وتوسعه مدیریت منابع و برنامه ریزی در زمینه آموزش مبتنی بر جامعه و پاسخگویی اجتماعی

 
2-  تدوین برنامه عملیاتی برای استفاده از نیازهای شناسایی شده توسط معاونتهای بهداشت و درمان و پژوهشی از جامعه تحت پوشش برای تعیین اولویت های اموزشی در برنامه های درسی و بازنگری آنها

 

3- ایجاد هماهنگی بین معاونت آموزشی و بهداشت برای شناسایی و راه اندازی مراکز آموزش پزشگی مبتنی بر جامعه (عرصه) بر اساس مصوبات وزارتی۔شامل برنامه ریزی وسیاستگذاری برای؛

 

a) استفاده از مراکز جامع خدمات سلامت و سایر عرمه های سطج جامعه برای آموزش دانشجویان علوم پزشکی در آنها
b) پیاده سازی استانداردها و شاخصهای مراکز اموزشی مبتنی بر جامعه
c) تجهیز مراکز آموزشی در عرصه با امکانات  مورد نیاز آموزشی,
d) تدوین برنامه آموزشی دانشجویان در این مراکز
e) تدوین برنامه حضور، ارزشیابی و جبران خدمت اعضای هیات علمی در این مراکز
‏f) تدوین برنامه پایش و ارزشیابی اموزش ارایه شده مراکز آموزشی مبتنی برجامعه


4- همکاری برای راه اندازی ساز وکار شناسایی و تولید رزومه اجتماعی برای دانشجویان, اعضای هیات علمی و کارکنان


5- برنامه ریزی برای تحقق و اجرای دستورالعمل های پاسخگویی اجتماعی ابلاغی از وزارت مشبوع

 

6-  برنامه ریزی برای توانمندسازی اعضای هیات علمی توسط مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه

 

7-  پایش ارزشیابی و شناسایی موانع و چالشهای اجرای برنامه های آموزش مبتنی بر جامعه و پاسخگویی اجتماعی و برنامه ریزی برای رفع آنها

 

8-  تهیه گزارش های جامع برای مراجع ذی ربط