سوالات متداول المپیاد علمی دانشجویی

 

  • المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی چیست؟

در واقع هدف کلی برگزاری این المپیاد ها، شناسایی، هدایت، رشد و شکوفایی و فراهم کردن زمینه های بهره مندی از توان دانشجویان مستعد حوزه علوم پزشکی در اولویت های مهم نظام آموزش علوم پزشکی یا نظام سلامت از طریق ارزیابی های چالشی و رقابتی برای فراهم کردن زمینه رشد کشور و حل مشکلات کلان کشور میباشد.

 

  • برای شرکت در المپیاد چه شرایطی لازم است؟

کلیه دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکترای حرفه ای، دکترای تخصصی و تخصص های بالینی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور شاغل به تحصیل و یا دانش ‏آموختگانی که تا تاریخ برگزاری اولین آزمون از مجموعه آزمون‏های کشوری المپیاد در هر دوره کمتر از شش ماه از فارغ‏ التحصیلی آنها گذشته باشد، می‏توانند بدون در نظر گرفتن معدل کل و سال تحصیل در المپیاد شرکت کنند. البته دانشجویان PhD و دستیاران (پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی) فقط در دو حیطه مطالعات میان رشته ای علوم انسانی و سلامت و حیطه کارآفرینی در بستر دانشگاه های هزاره سوم می توانند شرکت کنند.

 

  • آیا منابع حیطه های المپیاد مشخص هستند ؟

منابع هر حیطه هر ساله توسط کمیته المپیاد وزارت خانه برای هر شش حیطه، موضوعی را بر حسب نیاز جامعه یا موضوعی که در ایران و یا جهان مطرح باشد، انتخاب می گردد. برای حیطه های کارآفرینی، مطالعات میان رشته ای، آموزش پزشکی و نظام سلامت با اعلام موضوع منابع هم ذکر میشود اما در دو حیطه استدلال بالینی و تفکر علمی در علوم پایه منابعی اعلام نمی‌شود. از آنجا که موضوع المپیاد در حیطه استدلال بالینی در چهار فیلد ماژور پزشکی عمومی است یعنی داخلی، اطفال، جراحی و زنان، منابع مورد نیاز جهت مطالعه، رفرنس های معمول دوره ی پزشکی عمومی در این چهار رشته است و در رابطه با حیطه تفکر علمی در علوم پایه گفته میشود که مقالات مرتبط با موضوع اعلام شده مطالعه شود.

 

  • مزایای کسب رتبه در المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی چیست؟

1)      استفاده از انواع تسهیلات آموزشی، پژوهشی و رفاهی و ادامه تحصیل مربوط به  دانشجویان استعداددرخشان و همچنین انواع تسهیلات بنیاد ملی نخبگان

2)      اعطای تندیس ، لوح تقدیر و جوایز نقدی از سوی وزارت بهداشت

3)      اعطای جایزه و لوح تقدیر از سوی دانشگاه محل تحصیل دانشجو

4)      اعطای گرنت به تیم های برتر کار گروهی از سوی مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی