سوالات متداول فعالیت های دانش پژوهی
- چه فعالیت هایی می توانند به عنوان فعالیت دانش پژوهی مورد داوری قرار گیرند؟
فعالیت هایی که:
الف) مرتبط با حوزه آموزش یکی از رده های فراگیران علوم پزشکی ( دانشجویان، اساتید، آموزش مداوم و کارکنان سلامت) باشند.
ب) در عمل به اقدامی برای بهبود کیفیت آموزش منجر شده باشد
ج) باید به اندازه کافی در آموزش دانشگاه استقرار پیدا کرده باشد:
- فعالیت هایی که اجرای مستمر دارند حداقل باید به مدت شش ماه ادامه یافته یا محصول آن حداقل بـه مـدت شش ماه مورد استفاده قرار گرفته باشد.
- فعالیت هایی که می تواند به طور مکرر اجرا شود باید حداقل دو بار انجام شده یا مورد استفاده قرار گرفته باشد.
*تدوین برنامه یا سند سیاست گذاری یا آیین نامه و دستورالعمل که یک بار انجام می شود اما تاثیر مستمر خواهد داشت، باید به تصویب مراجع ذیصلاح رسیده باشد.
- داشتن معیارهـای شـش گانـه دانـش پژوهـی آموزشـی (Glassick) شامل موارد :
1- اهداف مشخص
2- آماده سازی کافی
3- استفاده از روش های مناسب
4- ارائه نتایج مهم
5- معرفی موثر برنامه
6- برخورد نقادانه
- فرآیند ارائه و ارزشیابی فعالیت های دانشورانه و دانش پژوهی چگونه است؟
ارائه و ارزشیابی فعالیت های دانش پژوهی تنها از طریق ثبت در سامانه ملـی فعالیت هـای نوآورانه آموزشی به آدرس زیر امکان پذیر است و ارسال مدارک از طرق دیگر مورد بررسی قرار نمی گیرد.
http://meded1.behdasht.gov.ir/
- مصادیق فعالیت های دانش پژوهی کدامند؟
تدوین و بازنگری برنامه های آموزشی – مشارکت در طراحی برنامه ¬های درسی و یا بازنگری رشته مقطع – مشارکت در برنامه ریزی درسی و یا بازنگری دوره آموزشی یا درس جدید – طراحی و اجرای برنامه آموزش مداوم، آموزش اساتید، آموزش ضمن خدمت کارکنان
ارزشیابی – طراحی و اجرای روش های نوین ارزشیابی دانشجو – طراحی و اجرای ابزار، فرایند و روش های ارزشیابی استاد – مشارکت در طراحی و انجام ارزشیابی برنامه مانند ارزشیابی درونی و بیرونی گروه ها و برنامه ها، تدوین استانداردها و شاخص های اعتباربخشی، ارزشیابی برنامه و موسسه بر اساس این استانداردها و ارزشیابی آزمون ها
یاددهی و یادگیری – طراحی و اجرای یک روش نوین تدریس – به کارگیری روش های جدید تدریس در عرصه های گوناگون
مشارکت در طراحی و تولید محصولات آموزشی – وسایل آموزشی – لوح فشرده آموزشی با رعایت ساختار علمی – راهنمای مطالعه – سایر محصولات به پیشنهاد کمیته دانشگاهی و تایید کمیته کشوری دانش پژوهی
مدیریت و رهبری آموزشی – مشارکت در طراحی و عملیاتی ساختن فرایندها، مقررات، آئین نامه ها و دستورالعمل های آموزشی که در جهت ارتقاءکیفیت آموزش و خدمات آموزشی باشد – مشارکت درتدوین برنامه های درازمدت و کلیدی دارای اولویت به تشخیص هیئت ممیزه دانشگاه
یادگیری الکترونیک – مشارکت در طراحی سیستم آموزش الکترونیک و اجرای آن در سطح دانشگاه، شامل آماده سازی محتوا، طراحی آزمون الکترونیک، هدایت کلاس های مجازی و سایر موارد مرتبط
انتخاب حالت کور رنگی
سرخ کوری سبز کوری آبی کوری سرخ دشوار بینی سبز دشوار بینی آبی دشوار بینی تک رنگ بینی تک رنگ بینی مخروطیتغییر اندازه فونت:
تغییر فاصله بین کلمات:
تغییر فاصله بین خطوط:
تغییر نوع موس: