سوالات متداول فعالیت های دانش پژوهی

 

 

  • چه فعالیت هایی می توانند به عنوان فعالیت دانش پژوهی مورد داوری قرار گیرند؟

 

فعالیت هایی که:

الف) مرتبط با حوزه آموزش یکی از رده های فراگیران علوم پزشکی ( دانشجویان، اساتید، آموزش مداوم و کارکنان سلامت) باشند.

ب) در عمل به اقدامی برای بهبود کیفیت آموزش منجر شده باشد

ج) باید به اندازه کافی در آموزش دانشگاه استقرار پیدا کرده باشد:

- فعالیت هایی که اجرای مستمر دارند حداقل باید به مدت شش ماه ادامه یافته یا محصول آن حداقل بـه مـدت شش ماه مورد استفاده قرار گرفته باشد.

- فعالیت هایی که می تواند به طور مکرر اجرا شود باید حداقل دو بار انجام شده یا مورد استفاده قرار گرفته باشد.

*تدوین برنامه یا سند سیاست گذاری یا آیین نامه و دستورالعمل که یک بار انجام می شود اما تاثیر مستمر خواهد داشت، باید به تصویب مراجع ذیصلاح رسیده باشد.           

 

  • داشتن معیارهـای شـش گانـه دانـش پژوهـی آموزشـی (Glassick) شامل موارد :

 

1- اهداف مشخص

2- آماده سازی کافی

3- استفاده از روش های مناسب

4- ارائه نتایج مهم

5- معرفی موثر برنامه

6- برخورد نقادانه

 

  • فرآیند ارائه و ارزشیابی فعالیت های دانشورانه و دانش پژوهی چگونه است؟

 

ارائه و ارزشیابی فعالیت های دانش پژوهی تنها از طریق ثبت در سامانه ملـی فعالیت هـای نوآورانه آموزشی به آدرس زیر امکان پذیر است و ارسال مدارک از طرق دیگر مورد بررسی قرار نمی گیرد.

http://meded1.behdasht.gov.ir/

 

  • مصادیق فعالیت های دانش پژوهی کدامند؟

 

تدوین و بازنگری برنامه های آموزشی – مشارکت در طراحی برنامه ¬های درسی و یا بازنگری رشته مقطع – مشارکت در برنامه ریزی درسی و یا بازنگری دوره آموزشی یا درس جدید – طراحی و اجرای برنامه آموزش مداوم، آموزش اساتید، آموزش ضمن خدمت کارکنان

ارزشیابی – طراحی و اجرای روش های نوین ارزشیابی دانشجو – طراحی و اجرای ابزار، فرایند و روش های ارزشیابی استاد – مشارکت در طراحی و انجام ارزشیابی برنامه مانند ارزشیابی درونی و بیرونی گروه ها و برنامه ها، تدوین استانداردها و شاخص های اعتباربخشی، ارزشیابی برنامه و موسسه بر اساس این استانداردها و ارزشیابی آزمون ها

یاددهی و یادگیری – طراحی و اجرای یک روش نوین تدریس – به کارگیری روش های جدید تدریس در عرصه های گوناگون

مشارکت در طراحی و تولید محصولات آموزشی – وسایل آموزشی – لوح فشرده آموزشی با رعایت ساختار علمی – راهنمای مطالعه – سایر محصولات به پیشنهاد کمیته دانشگاهی و تایید کمیته کشوری دانش پژوهی

مدیریت و رهبری آموزشی – مشارکت در طراحی و عملیاتی ساختن فرایندها، مقررات، آئین نامه ها و دستورالعمل های آموزشی که در جهت ارتقاءکیفیت آموزش و خدمات آموزشی باشد – مشارکت درتدوین برنامه های درازمدت و کلیدی دارای اولویت به تشخیص هیئت ممیزه دانشگاه

یادگیری الکترونیک – مشارکت در طراحی سیستم آموزش الکترونیک و اجرای آن در سطح دانشگاه، شامل آماده سازی محتوا، طراحی آزمون الکترونیک، هدایت کلاس های مجازی و سایر موارد مرتبط